Door Bali met Locals (made by Marian) - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Marian Raanhuis - WaarBenJij.nu Door Bali met Locals (made by Marian) - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Marian Raanhuis - WaarBenJij.nu

Door Bali met Locals (made by Marian)

Door: Marian Raanhuis

Blijf op de hoogte en volg Marian

09 Oktober 2014 | Indonesië, Ubud

De dag beginnen met een goed ontbijt in Ubud. Nou dat kan in "the Unique Homestay". Bestel daar een pannenkoek en je krijgt de meest lekkere ooit. Gevuld met bananen, bestrooid met chocolade rijst (hagelslag ) en besprenkeld met condensed milk. Een goede start voor een nieuwe dag. We hebben het paleis bezocht, je kunt lang niet overal in want in sommige gedeeltes kan het zijn dat de president van Indonesië daar nog wel eens een overnachting pakt.
Maar het was weer mooi om te zien
Na het paleis zijn we de markt op gegaan. Wat een kraampjes. Ontelbaar veel.
De kunst was natuurlijk afdingen. Nou dat is ons gelukt. We kwamen gemiddeld altijd uit op 1/3 van de in eerste instantie aangegeven prijs. En volgens het internet doe je het dan heel goed. Echt shoppers zijn wij.
Voor de rest merk je in winkelstraten dat Ubud erg van het organische is Je ziet overal winkels met yoga kleding. En tentjes waar ze gezonde sapjes en hapjes verkopen.
We hebben ook aardig wat sapjes de afgelopen dagen in Ubud uitgeprobeerd. Lekker gezond bezig dus. (Ze waren niet allemaal lekker hoor. 1tje smaakte er naar gras haha)

We hebben in een klein koffie hoekje de befaamde Luwak koffie gedronken. Je weet wel, die RETEdure koffie waarvan de vrucht eerst door een katachtige wordt opgegeten en die poept dan een boon uit. Die vervolgens wordt gebrand als koffie.
Klinkt raar. Maar het smaakt RETEgoed ;).

Rond half 5 zijn we die dag naar de Yogabarn gegaan. Wat een rustgevende omgeving. Alles is daar zenn en organisch. Erg leuk om te zien en mee te maken. En ik heb voor het eerst kennis gemaakt met Yoga. Op advies van Sanne hebben we samen een les Yin yoga gevolgd. Die scheen wel geschikt te zijn voor zo'n beginneling als ik. Nou daar liggen we dan op een matje met onze ogen dicht. En wordt je door elke positie heen gepraat door instructrice Kate. Het was heel rustgevend om te doen. En je leert echt te luisteren naar je lichaam. En goed te ademen. M'n spiertjes zijn ook goed aangepakt. Al die houdingen doen toch wel wat met je. Vooral "de draak" was een pittige. Maar ja. De naam zegt het al: draak.
Ik denk dat ik in Nederland ook een paar lessen ga volgen. Eens kijken of ik het leuk blijf vinden.

Na de Yoga les zijn we weer naar het paleis gegaan. Waar een Balinese dansvoorstelling plaats vond. Dat was echt geweldig om te zien. Heel bijzonder hoe ze zich bewegen met die ogen en handen. We hebben het nog geprobeerd na te doen na de voorstelling maar dat ging echt niet. We konden d'r gelukkig wel hard om lachen.
Daarna hebben we heerlijk gegeten bij OOPS en kropen voldaan ons bedje in.

De volgende dag was het tijd om Ubud te verlaten en naar Sanur te vertrekken. Deze keer hadden we een hotel niet midden in het centrum maar lekker afgelegen aan het strand
We hebben de eerste dag daar rustig aan gedaan. Beetje pootje baden in het water en sapjes drinken en kijken naar jonge hondjes die lopen te spelen op het strand. En savonds flink uitgepakt met het eten. Luxe uit eten geweest bij een redelijk chique tentje aan het strand. Als toetje een chocolade cake gevuld met warme chocolade (of te wel door ons de Bromo genoemd, want hij stroomde net zoals een vulkaan haha ) en een cheese cake (de i-jen genoemd door de gele kleur). Gewoon heerlijk genoten.

Wat ons opvalt is dat veel mensen vragen of wij Tweelingen zijn. Net zoals dat wij vinden dat die Indonesiers veel op elkaar lijken vinden ze dat zeker ook van de Europeanen.

De volgende dag was het tijd om op stap te gaan met Rudie (Indonesiese vriend van een vriend van Sanna). We begonnen de dag bij de buddha 2 buddha fabriek. Wat prachtig om te zien hoe die zilvere sieraden daar allemaal met de hand worden gemaakt. En daarna nog lekker mogen rondneuzen in de winkel. Onze ogen uit gekeken. En natuurlijk veel gepast. En ook wat gekocht :). Het liefst zouden we alles wel mee willen nemen. Maar ja. Dat gaat nu eenmaal niet.

Na het bezoek aan de fabriek zijn we wezen snorkelen. Rudie had ons nog een onder water camera mee gegeven. Wat een lol hebben we gehad. We kregen wat brood mee en de vissen zwermden om ons heen. Dat resulteerde in wat mooie foto's. Na het snorkelen zijn we door gevaren maar turtle island. Dat is een opvang centra voor voornamelijk zee schildpadden die bijvoorbeeld in vissersnetten vast hebben gezeten. Echt mooi om te zien. En we hebben nog een 30 kg wegende schildpad samen mogen optillen, dat is best een gewichtje. We waren bang dat ze ons in de tenen zouden bijten maar dat doen ze alleen maar bij Chinezen zeggen ze. Gezien die soep van ze maken.... Voor de rest zijn het vegetariërs.
Daarna hebben we nog 2 stranden bezocht Pandawa beach en
Padang padang beach.
Die laatste is van de film: eat pray and love. En is helaas 1 grote toeristische trek pleister geworden.
Maar wel mooi om een keer gezien te hebben.

Tot slot zijn we nog naar de tempel in Uluwatu geweest. Daar kun je niet in. Maar alleen van een afstandje bekijken. Dit is het meest uiterlijke puntje van Bali en zeer geliefd bij surfers.

Tijdens de dag met Rudie hebben we veel geleerd. Zoals dat je op Bali geen hoogbouw ziet. Dit omdat ze de regel hebben dat een gebouw nooit hoger mag zijn dan een kokosnootboom, lekker simpel he? Dat is in Nederland wel andere koek. Ook zie je dat ze hier elke dag offeren. Ze zetten dan kleine bakjes neer met wierook bloemen en wat eten. Het offeren in de tempel, dus op hoogte is voor de god. En die op de grond zijn voor de duivel. Ook daarvoor offeren ze zodat hij je niet lastig valt. Heel interessant allemaal. En zo begin je het allemaal wat meer te begrijpen.
Weer een super interessante dag dus. En weer voldaan het bedje in.

De volgende dag werden we opgehaald door Pieter en Indri
(Vroegere dans vrienden van Sanne ). En zijn we, samen met nog wat andere vrienden van hun, naar de tirta empul tempel geweest. Hier wassen ze zich in heilig water. Het was erg druk om dat we nu allemaal verschillende ceremonies de komende tijd zijn. We mochten er zelf ook in. Maar dat voelde gewoon niet goed. Gezien je ook niet geloofd in wat zij geloven. Sanne heeft nog wel een flesje gevuld met het heilige water. Waar we ons nog wel mee kunnen wassen dus wie weet welk wonder er nog gebeurt. Na het bezoek aan de tempel zijn we de markt kraampjes nog in gedoken. En ik heb daar een prachtig handgeschilderd schilderij gekocht. Met dank aan Indri voor het afdingen.

Als avond eten hebben we met z'n allen gegeten bij Bebek Bengil (dirty duck) Wat een fantastische plek om wat te eten zo tussen de rijstvelden. En dit was mijn eerste ervaring met eend. En dat was een hele positieve.

Daarna was het tijd om naar het huis van Rudie en zijn vrouw en kinderen te gaan. Want wij mochten mee naar een ceremonie. Als eerste werden we mooi aangekleed. Anders mocht je de tempels niet in. Wat voelden we ons speciaal zeg daar in dat mooie huisje al die handgemaakte kleertjes aan. Na het omkleden hebben we met het gezin 2 tempels bezocht. Het is onbeschrijfelijk hoe bijzonder dat is. Je bent daar ook de enige toerist. En ik durfde bijna geen foto's te maken. Stil zitten een je ogen uit kijken. 1 tempel was helemaal verlicht met kaarsjes en zo samen met de volle maan was dat een heel bijzonder gezicht. Ook mochten we mee doen met 1 ritueel: heilig water werd over je hoofd gesprenkeld. Daarna moest je 3 x wat drinken (wat erg bijzonder smaakt, soort van gerookt water) daarna werd er weet wat over je hoofd gesprenkeld en daarna moest je je gezicht wassen. Waarna je wat natte rijst op je voorhoofd en hart en hoofd kreeg.
Het offer wat de vrouw van Rudie had gemaakt ( een hoge toren met allerlei lekkernijen) ging aan het einde van de avond mee naar hun huis en daar werd het opgegeten. Ook hadden ze heerlijk maar ontzettend pittig eten voor ons meegenomen, traditionele gado gado. Wat werden wij in de watten gelegd zeg. En wat zijn die mensen gast vrij.
Om 00:30 lagen we moe maar met een fantastische ervaring rijker in ons bedje.

Vandaag hebben we een strand dag. 2 bedjes een parasolletje. En iemand die je af en toe drinken en eten komt brengen tegen een prikkie. Wat wil een mens nog meer..... Na al dat sight seeing is het relaxen begonnen.

Zoals ze in de Yogabarn zeggen: Namaste! En tot het volgend verslag.

• 09 Oktober 2014 - 22:37

Nicky:

Hoi Sanne en Marian,

Fijn om weer wat van jullie te horen (lezen) . Wat een ervaringen weer, super!!!
    De foto`s zijn ook weer prachtig!! Jullie zien er zo mooi uit in jullie kleding.
    Ben heel benieuwd naar jullie verhalen als jullie weer terug zijn.
    Nog een weekje, heel veel plezier en tot horens!!
    Marian ook weer super leuk geschreven!!!
    xxxx

• 09 Oktober 2014 - 23:29

Ramon:

Erg leuk om te lezen. En geweldige foto's ook.
    Zo bijzonder hoe anders het daar is vergeleken met ons landje. Nu lijkt mijn dag erg saai ineens ;-)
    Geniet van het relaxen!!!
    Xx ramon

• 12 Oktober 2014 - 19:03

Lars:

Wat fijn om te lezen dat Rudy zo lief voor jullie is geweest! Ben benieuwd naar de onderwaterfoto's